 |
Komunikacja w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu
W pracy z uczniami ze spektrum autyzmu szczególnie istotną rolę odgrywa komunikacja- wyrażanie próśb, sprzeciwu, aprobaty, swojego samopoczucia, odczuwania dyskomfortu itd. Już w pracy
z najmłodszymi podopiecznymi wychowawcy, nauczyciele i specjaliści pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym nr 1 kładą szczególny nacisk na kwestię komunikacyjną.
Komunikacja alternatywna a komunikacja wspomagająca
Komunikacja alternatywna wprowadzana jest uczniom, którzy całkowicie utracili zdolność porozumiewania się za pomocą języka mówionego, nigdy tej umiejętności nie nabyli bądź nie są w stanie się jej nauczyć. W przypadku takich uczniów wprowadza się metody komunikacyjne, które mają na celu zastąpić język mówiony.
Komunikacja wspomagająca jest wprowadzana w terapii dzieci, które posługują się mową, ale w sposób ograniczony. Wprowadzenie metody wspomagającej wówczas ma na celu wzbogacenie umiejętności komunikacyjnych i ułatwienie porozumiewania się z otoczeniem.
Zajęcia rewalidacyjne z alternatywnych / wspomagających form komunikacji
Uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych z komunikacji alternatywnej lub wspomagającej zależności od posiadanych umiejętności komunikacyjnych. Nabywają wówczas umiejętność podchodzenia do drugiej osoby z obrazkiem i proszenia o dany przedmiot, zabawę itp.
Wychowawcy oddziałów zobowiązani są do pracy daną metodą komunikacyjną z uczniem w trakcie całego dnia, tak by nabyte umiejętności uczeń potrafił przenieść na inne osoby, miejsca i sytuacje.
The Picture Exchange Communication System (PECS)
PECS rozpoczyna nauczanie od podawania obrazka pożądanej rzeczy. System zmierza w kierunku nauki rozróżniania obrazków oraz docelowo do budowania pełnych zdań. Rodzaj symboli graficznych stosowanych w PECS jest dowolny (mogą to być np. symbole PCS, symbole graficzne Makaton, Piktogramy).
Symbole PCS to kolorowe symbole, które ukazują obrazkowo znaczenie słowa, zwyczajowo używanej frazy, zwrotu grzecznościowego.
Program MAKATON
W komunikacji MAKATON wykorzystuje się znaki manualne, czyli gesty, znaki graficzne, czyli symbole
oraz mowę. W przypadku wprowadzenia symboli, uczeń zaopatrywany jest w swój osobisty komunikator z zawartymi w nim obrazkami systemu MAKATON. Co ważniejsze, poszczególne sale w SOSW nr 1 opisane są znakami graficznymi MAKATON.
W przypadku nauki gestów, nauczyciel prowadzi intensywną naukę rozpoznawania i pokazywania poszczególnych znaków manualnych systemu MAKATON. Nauka jest przyjemna- wykorzystujemy w niej książeczki, zabawki, zabawy ruchowe, muzyczne.
Nie zapominamy o mowie- podczas zajęć wspieramy rozwój mowy u dziecka.
UKŁADANIE PLANU DNIA I PLANU AKTYWNOŚCI
Warto zaznaczyć, iż obrazki wykorzystujemy również w układaniu codziennego planu dnia. Obrazkami oznaczamy poszczególne aktywności, które dziecko ma do wykonania w trakcie całego pobytu w szkole. Dzięki temu, sytuacje są dla dziecka przewidywalne, wie czego się spodziewać i widzi, iż z czasem aktywności jest coraz mniej. A na końcu jest coś przyjemnego- odpoczynek i czas wolny.
Ponadto w pracy z uczniami wykorzystujemy obrazkowe plany aktywności. Uczeń nabywa umiejętność samodzielnego podążania za planem aktywności- wskazywania na obrazku aktywności, podchodzenie do przedmiotu, zabawa przedmiotem, odniesienie, sprawdzenie kolejnej czynności itd.
|
|
|
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 Adres: 34-400 Nowy Targ ul. Jana Pawła II 85
Telefon/Fax: 18 266-24-08 lub 18 266-24-09 numer wewnętrzny: 21 e-mail: zpswo@nowotarski.edu.pl
Jak dojechać? |
|
|
|
|