 |
| Zajęcia otwarte z matematyki |  |
|
|
Podczas zajęć otwartych w dniu 19. listopada 2008r. z matematyki zaproponowano uczniom zestawy gier i zabaw, które łączą przyjemna zabawę z matematyką. Rywalizując w ciekawych grach, takich jak: „Równoległobok”, „Jasnowidz”, „Liczenie punktów”, „Węże i drabiny”, „Droga do bezpiecznej polanki”, „Zakupy” uczono się przedmiotu, który niektórzy nazywają trudnym.
Szyfrogramy matematyczne, malowanki, kolorowanki, łamigłówki logiczne, krzyżówki z hasłami pozwoliły miło spędzić czas. Na wstępie dokonano podziału na grupy w zależności od numeru, doskonalono dodawanie według gry „Policz jaką jesteś liczbą”.
Uczniowie klas drugich (IIa, IIb, IIc) bawiąc się, powtarzali i utrwalali cztery podstawowe działania matematyczne: suma, różnica, iloczyn, iloraz.
Wykorzystywanie gier i zabaw na lekcjach matematyki ma na celu:
zapoznanie z różnymi grami matematycznymi,
ćwiczenie technik rachunkowych w zakresie czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie),
doskonalenie języka matematycznego,
rozwijanie współpracy w grupie,
ćwiczenie koncentracji uwagi.
Odpowiednio konstruowane zasady gry mogą prowadzić do wyzwolenia u ucznia tych najistotniejszych z punktu widzenia kształcenia matematycznego aktywności twórczych, jak formułowanie nowych problemów, konstruowanie i definiowanie nowych dla ucznia pojęć, odkrywanie nowych subiektywnie twierdzeń, itp. Biorąc pod uwagę wszystkie walory gier i zabaw dydaktycznych łatwo zauważyć, że winny być one częstym środkiem nauczania na lekcjach matematyki, a także użytecznym środkiem rozwijania matematycznych zainteresowań poza szkołą.
Matematyka nie musi być smutna i trudna, może być wesoła i łatwa. Niektóre gry uczą treści, inne matematycznych rozumowań, a to podstawa do odnoszenia sukcesów nie tylko w matematyce.
|
|
|
|
|
|