 |
| Nauka pływania w podstawówce |  |
|
|
Zadanie 16 realizowane w ramach projektu "Specjalne potrzeby - większe możliwości" POKL nosi nazwę "Nauka pływania dla uczniów SP Nr9-L". Nauczanie pływania służy nie tylko celom sportowym, ale także użytkowym, rekreacyjnym, zdrowotnym, higienicznymi i leczniczym.
Powszechnie uważa się pływanie za jeden z najzdrowszych sportów. Ruch w wodzie, połączony z pokonywaniem znacznego jej oporu, harmonijnie kształtuje postawę ciała. Pływanie ma również ogromne działanie korekcyjne. Przyczynia się w szczególności do usuwania nadmiernych krzywizn kręgosłupa, lepszego wysklepiania klatki piersiowej, zwiększenia jej ruchomości oraz powiększenia pojemności płuc. Pozioma pozycja ciała w wodzie w czasie pływania w dużym stopniu ułatwia pracę serca. Ponadto ciśnienie wody działa masująco na naczynia krwionośne i tym samym usprawnia krążenie krwi, powodując obfitszy jej dopływ do serca. Woda jest również najlepszym środkiem hartowania termicznego.
Zajęcia na basenie mają za zadanie zaspokoić określone zainteresowania sportowe uczniów, nauczyć dzieci bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych, zapewnić rozrywkę i aktywny wypoczynek po nauce szkolnej, zaspokajać ich potrzeby ruchowe oraz korygować, poprawiać i zapobiegać powstawaniu wad postawy.
W zadaniu biorą udział 44 osoby. Uczniowie podzieleni są na trzy grupy. Zajęcia dla każdej grupy odbywają się raz na trzy tygodnie. Osobą odpowiedzialną za realizację zadania jest p. Justyna Topór- Mądry. W zadaniu zatrudniony jest profesjonalny instruktor nauki pływania p. Tomasz Klag.
Pierwsza grupa jest już po swoim debiucie na basenie. Zajęcia odbyły się 13.10.2009 r. na basenach termalnych w Bańskiej Niżnej. Najpierw dzieci zostały zapoznane przez ratownika oraz pana instruktora z zasadami bezpieczeństwa, obowiązującymi na kąpielisku. W dalszej kolejności kilka ćwiczeń rozgrzewających. No i w końcu przyszedł czas na zajęcia praktyczne w wodzie. Pan instruktor uczył uczniów m.in.: jak właściwie oswajać ciało z wodą podczas wejścia do basenu, jak sprawdzać dno, jak należy oddychać w wodzie, w jaki sposób zanurzać głowę, wskazywał poprawną pozycję podczas pływania. Za dobre zachowanie oraz szybkość przyswajania wiedzy uczniowie zostali nagrodzeni. Udostępniona im została zjeżdżalnia. Ten moment był niewątpliwie najprzyjemniejszy...
Zgodnie ze słowami znanej sentencji “ Pływanie nie buduje charakteru, pływanie go sprawdza” uczniowie zmierzyli się z tą jakże trudną techniką i wszyscy jednomyślnie postawili na siłę charakteru, chcąc uczestniczyć w kolejnych zajęciach i zagłębiać się w tajniki wiedzy o pływaniu.
|
|
|
|
|
|