![]()
Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy Nr 1 w Nowym Targu od 1 września 2011r. poszerza swoją ofertę edukacyjno- terapeutyczną o klasę I-III (I etap edukacyjny) dla dzieci autystycznych.
Nauka realizowana będzie w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, opracowane na podstawie diagnozy umiejętności ucznia i dostosowane szczegółowo do jego potrzeb i możliwości. Programy ukierunkowane będą przede wszystkim na rozwój mowy i komunikacji, doskonalenie samodzielności i zabawy, naukę podejmowania i podtrzymywania interakcji społecznych z rówieśnikami i dorosłymi, kształtowanie poprawnych zachowań w miejscach publicznych, a także na rozwój umiejętności intelektualnych. Celem realizowanych z dziećmi programów będzie przygotowanie ich do podjęcia dalszej nauki w kolejnych etapach kształcenia w zależności od możliwości dzieci.
Dla uczniów z autyzmem zaplanowano zajęcia rewalidacyjne z zakresu logoterapii
i muzykoterapii oraz zajęcia korekcyjno- kompensacyjne według potrzeb rozwojowych dziecka. Uczniowie będą mieli możliwość bezpłatnie uczestniczyć m.in. w : treningu mózgu techniką EEG Biofeedback, terapii słuchowej metodą Tomatis zwanej „elektronicznym uchem”, ćwiczeniach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, hydroterapii, symultaniczno – sekwencyjnej nauce czytania, psychoterapii z elementami socjoterapii, biblioterapii itp. Będą również brać aktywny udział w życiu szkoły:
w wycieczkach, konkursach oraz imprezach i uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych.
Każdy z uczniów będzie miał wyznaczone indywidualne zadania do opanowania
w danym półroczu lub roku szkolnym. Umożliwi to każdemu dziecku odniesienie sukcesu na miarę jego możliwości.
Sala lekcyjna oprócz miejsca do pracy ma wydzielony kąt do relaksu i odpoczynku, wyposażona jest w nowoczesne i ciekawe pomoce naukowe.
Podejmowane przez nauczycieli i terapeutów działania edukacyjno – terapeutyczne będą służyły osiąganiu poniższych celów:
• wszechstronne stymulowanie rozwoju na miarę indywidualnych możliwości dziecka,
z położeniem szczególnego nacisku na rozwój ruchowy zarówno w zakresie wielkiej jak i małej motoryki,
• rozwijanie zdolności do komunikowania się,
• dążenie do maksymalnej niezależności w zakresie zaspokajania własnych potrzeb na miarę możliwości dziecka z położeniem szczególnego nacisku na samoobsługę,
• kształtowanie zachowań adaptacyjnych z zachowaniem prawa do swojej „inności”,
• przygotowanie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego z zachowaniem prawa do swojej „inności”.
|