 |
![]()
W związku z poszukiwaniem nowych rozwiązań oraz poszerzaniem oferty edukacyjno-rewalidacyjnej szkoły podstawowej w zeszłym roku szkolnym został złożony do organu prowadzącego wniosek o udzielenie zezwolenia na utworzenie przy Szkole Podstawowej Nr 9- L oddziału dla dzieci autystycznych w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym Nr 1 w Nowym Targu. Uzyskaliśmy zgodę na tego typu rozwiązanie.
Oddział klasowy dla dzieci autyzmem liczy 2-4 uczniów. Do oddziału przyjmowane są dzieci, które zostały zakwalifikowane do kształcenia w klasie dla dzieci z autyzmem przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną. Nauka realizowana będzie w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, opracowane na podstawie diagnozy umiejętności ucznia i dostosowane szczegółowo do jego potrzeb i możliwości. Programy ukierunkowane będą przede wszystkim na rozwój mowy i komunikacji, doskonalenie samodzielności i zabawy, naukę podejmowania i podtrzymywania interakcji społecznych z rówieśnikami i dorosłymi, kształtowanie poprawnych zachowań w miejscach publicznych, a także na rozwój umiejętności intelektualnych. Celem realizowanych z dziećmi programów będzie przygotowanie ich do podjęcia dalszej nauki w kolejnych etapach kształcenia w zależności od możliwości dzieci.
Dla uczniów z autyzmem planuje się zajęcia rewalidacyjne z zakresu logoterapii i muzykoterapii oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne według potrzeb rozwojowych dziecka. Uczniowie będą mieli możliwość bezpłatnie uczestniczyć m. in. w : treningu mózgu techniką EEG Biofeedback, terapii słuchowej metodą Tomatis, zwanej „elektronicznym uchem”, ćwiczeniach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, masażu wodnego - hydroterapii, symultaniczno – sekwencyjnej nauce czytania, psychoterapii grupowej i indywidualnej z elementami socjoterapii, biblioterapii, itp. Będą również brać aktywny udział w życiu szkoły: w wycieczkach, konkursach oraz imprezach i uroczystościach szkolnych oraz pozaszkolnych.
Głównym celem pracy dydaktyczno - wychowawczo - terapeutycznej jest przygotowanie uczniów do życia w integracji ze społeczeństwem. Wszystkie zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb dzieci.
Podejmowane przez nauczycieli i terapeutów działania edukacyjno – terapeutyczne będą służyły osiąganiu następujących celów:
wszechstronne stymulowanie rozwoju na miarę indywidualnych możliwości dziecka,
z położeniem szczególnego nacisku na rozwój ruchowy zarówno w zakresie wielkiej, jak i małej motoryki,
rozwijanie zdolności komunikowania się,
dążenie do maksymalnej niezależności w zakresie zaspokajania własnych potrzeb na miarę możliwości dziecka, z położeniem szczególnego nacisku na samoobsługę,
kształtowanie zachowań adaptacyjnych z zachowaniem prawa do swojej „inności”,
przygotowanie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego z zachowaniem prawa do swojej „inności”. |
Dodane przez rafal_plewa dnia 06.06.2012 19:43:34. Czytano: 1468. |
|
|
|
|
|
|